• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Så mycket kan du låna, bolån

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
SBAB har en intressant funktion på sin sida där man kan ange sina förutsättningar och se vilket bolån man kan tänkas få. Man kan tweaka uppgifterna hit och dit för att se hur läget förändras om man får högre lön, lägre skuld osv. Intressant att se, inte minst för att det kan ge en fingervisning om hur branschen bedömer en.

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/b...lan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1

Om någon känner till något liknande hos någon annan aktör vore det intressant!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tex är det kört direkt om man (jag) anger att jag är sambo och lånet bara ska vara på mig. Sätter jag mig som ensamstående med exakt samma förutsättningar kan de erbjuda lån...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 750
Mottagna reaktioner
13 034
Poäng
10 087
Tex är det kört direkt om man (jag) anger att jag är sambo och lånet bara ska vara på mig. Sätter jag mig som ensamstående med exakt samma förutsättningar kan de erbjuda lån...

SBAB räknar i läget att du har sambo men själv ska stå på lånet sambon som en belastning i kalkylen, man tar överhuvudtaget inte med sambons inkomst i någon beräkning.. därför kalkylerna har lite svårt att få att gå ihop. Du ska ju dels föda dig själv, sen även försörja din sambo och har råd med boendekostnaden, helt själv... Jag fick krydda min lön duktigt för att jag skulle hitta gränsen för vad som skulle få den kalkylen att gå igenom
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Frågan är ju hur ärlig man behöver vara med den uppgiften. Är det fråga om bedrägeri om man anger att man tänkt leva som ensamstående i det nya huset (och sen hoppsan hejsan blir sambos ändå) trots att man hela tiden tänkt flytta tillsammans?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 750
Mottagna reaktioner
13 034
Poäng
10 087
Frågan är ju hur ärlig man behöver vara med den uppgiften. Är det fråga om bedrägeri om man anger att man tänkt leva som ensamstående i det nya huset (och sen hoppsan hejsan blir sambos ändå) trots att man hela tiden tänkt flytta tillsammans?

Dom ser genom folkbokföringen om du är sambo nu i alla fall...
Så länge lånet sedan sköts är det nog i praktiken ingen fara, men börjar lånet strula och man får för sig att börja utreda saker och ting kan det nog bli lite värre.. jag vet inte riktigt om det är brottsbelagt.. det känns som oredlighet mot borgenär stämmer in på själva titeln men inte när jag läser närmare om vad det är man ska ha gjort för ont för att åka dit på det..
Skadeståndskrav kan det förstås bli även om du inte begår något brott.. men jag tycker det känns lite långtsökt
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Har inte heller hittat vad man skulle göra sig skyldig till, och om det finns någon skrivelse om oriktiga uppgifter kring civilstånd och om det är skäl nog för banken att häva lånet.

Det finns ju en anledning till att de räknar som de gör och de vill så klart vara säkra på att man har råd med lånet. Problemet (för mig, även om ett husköp ligger långt i framtiden) är att de räknar med så väldigt höga levnadskostnader för två personer. Det blir ju trots allt billigare att bo i ett hus med bolån på upp till en miljon än hyran för en hyreslägenhet, mycket billigare. I andra vågskålen får man väga plötsliga och oväntade kostnader som reparationer etc.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 750
Mottagna reaktioner
13 034
Poäng
10 087
Har inte heller hittat vad man skulle göra sig skyldig till, och om det finns någon skrivelse om oriktiga uppgifter kring civilstånd och om det är skäl nog för banken att häva lånet.

Det finns ju en anledning till att de räknar som de gör och de vill så klart vara säkra på att man har råd med lånet. Problemet (för mig, även om ett husköp ligger långt i framtiden) är att de räknar med så väldigt höga levnadskostnader för två personer. Det blir ju trots allt billigare att bo i ett hus med bolån på upp till en miljon än hyran för en hyreslägenhet, mycket billigare. I andra vågskålen får man väga plötsliga och oväntade kostnader som reparationer etc.


har lite svårt att tro att banken överhuvudtaget skulle engagera sig om det så länge lånet sköts, och även svårt att tro att dom engagerar sig senare, om huset ska tvångssäljas, i alla fall om man får full täckning för sina fordringar.. får man inte det är det nog snarare mäklaren man ondgör sig över som ev övervärderat kåken
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp